vrijdag 22 januari 2016

Ballerige figuren

Fotografen zijn heel vaak ballerige personen. Laat mij uitleggen wat ik bedoel. Ten eerste is het een hobby die in de papieren loopt, dus er is, als het om professionele fotografie gaat, meestal sprake van volk met een paar stuivers in de zak. Er heerst een zekere air onder deze groep. Niet allemaal, er zijn ook schatten van mensen bij, maar ook veel mensen waarvan je kunt denken: vanonder welke rots komen die vandaan?
Een voorbeeld: vanmorgen naar de Kinderdijk want het weer deed lief. Er staan al verschillende auto’s en in de verte doemt het eerste groepje al op. Je loopt er naar toe met je “vrij algemene camera die wat prijs betreft zeker niet in de hoogste prijsklasse zit” en je begroet de groep mensen. Het eerste wat opvalt, is de massa aan dure fotoapparatuur. Tassen, statieven, fullframe camera’s etc. Men kijkt jou niet aan, maar men richt de blik op je camera. Het liefst zien ze een fullframe om je nek, drie tassen bij je waarin de reserve fullframe zit en een scala van lenzen ter waarde van de nodige euro’s. Er hangt al direct een gevoel van: oh Jan met de Pet komt ook een plaatje schieten. Ach laat die stumper maar even, hij rot zo vast weer op. Alsof fotografie enkel voor de middenstand is uitgevonden! Ja ik ben maar een heel gewone jongen met een heel gewone opleiding en een heel gewoon inkomen. Mag ik daar vrede mee hebben?
Men weegt je op grond van je materiaal (lees of je knikkers hebt). In heel veel gevallen is dat mijn beleving als ik eerlijk ben. Het grappige is dat als je dan op internet een beetje rondkijkt naar wat er zoal gemaakt wordt, dat jij met je materiaal in het geheel niet onderdoet voor wat het eindresultaat is geworden. De massa heeft nog steeds niet door dat een goede foto voor 99% wordt gemaakt door de mens die de camera vastheeft en dan pas door de apparatuur. Als je dan ziet dat veel van die “ballen”gewoon op de autostand (noem het de paniekstand) zijn plaatjes trekt, wordt duidelijk dat veel geld, veel dure spullen en een verheven houding, niet specifiek tot goede resultaten zal leiden, nog los van een stukje kennis hoe een foto te maken. En toch blijft een grote groep een dikke nek houden die iets uitademt van: ”wij zijn de echte fotografen.” Van mij mogen ze, enkel word ik er wat winderig van.

2 opmerkingen:

  1. Hier moet ik toch even op reageren. Zo herkenbaar wat je schrijft. Onder "dames" komt dit ook regelmatig voor. Hebben ze enigszins bekendheid gekregen door toch hele mooie foto's te maken dan denken ze dat mijn foto's niet de moeite zijn om te reageren. Zijn dat dan Ballerina's? ;)

    BeantwoordenVerwijderen