woensdag 20 mei 2015

Fluitenkruid in de Krimpenerwaard

De polders zijn nu overdekt met maagdelijk fluitenkruid en heldergeel koolzaad. Voor mij de mooiste tijd van het jaar. Mooier wordt het niet. Alsof je het ja-woord geeft aan een mooi meisje en aan het begin staat van iets groots. Veel mensen kennen de schoonheid van het eigen laaggelegen land niet. Men kent de namen niet van de hier groeiende planten. Men heeft geen weet van de in het wild groeiende orchissen of de vleesetende zonnedauw op de verborgen plaatsen. Het geluid van elke vogel is voor hen slechts een vogel zonder dat men ooit de moeite nam de soorten te leren kennen. Een bij is een bij zonder onderscheid te maken tussen honingbijen, blinde bijen, zweefvliegen, hommels en allerhande ondersoorten. Nimmer heeft men de schoonheid aanschouwd van de uitsluipende libellen, het paren van de karpers in de boerensloten of de dans van de futen in de sloot. En het is alles gratis. Ook de komende zomer weer volle wegen, overvolle stranden en de polders bijna geheel voor mijzelf. Dan voel ik me niet alleen rijk, ik ben het ook. Kruipt u gerust weer in uw heilige stalen koe. Ik rij op 300 meter van ons huis de polder in en daar begint mijn vakantie….