dinsdag 27 juni 2017

Een zaak met een luchtje


“Een bui met af en toe een donderslag”, sprak de man op de radio. Het is even buiig maar wel lekker. Buiten reed een in de buurt wonende boer gier uit over het land. Helaas moet het geïnjecteerd worden. Ik vind de oude methode leuker om te zien en kruidiger om te ruiken. Dat je zo van die vlokken stront door het zwerk ziet vliegen. Dat is toch een soort genot voor en smeerpijp als ik. Slecht voor het milieu, zegt de overheid dat sproeien van flodders stront. Wij pompen met z’n allen elke dag megaveel fijnstof het zwerk in maar als een boer een poepie laat moet hij in de ban met zijn stank.
Regelmatig wordt her en der vanuit de industrie een foutje gemaakt en klagen omwonenden over stankoverlast want laten we wel zijn, ik ruik liever een beetje stront dan wat de industrie aan geuren meent te moeten maken. Op de radio hoor je dan stomme berichten, voorgelezen door nog stommere voorlezers die er van uitgaan dat u en ik onderaan de ladder der stomheid staan en alles geloven wat ons wordt voorgelogen.
Laatst een ongelukje, maar het gif bevond zich gelukkig op twintig meter hoogte dus niets aan de hand, aldus de journaallezer. Hoe achterlijk denken ze nu dat u en ik zijn dan? Zou het nu 20 km hoogte zijn dan zou ik twijfelen, maar 20 meter dan denk ik: lazer toch op met je valste schijn van veiligheid. Geen hond die er over valt, geen haan die er naar kraait. Maar werpen de weinig overgebleven boeren wat stront op het land, dan komen de milieu-geile mannen om hem te beboeten. Welkom in ons steeds vromer wordende landje. Nog even en iedereen krijg een geur en geluidsdemper aan de aarsdop.