zaterdag 18 maart 2017

Lammetjes en geuren

Mensen houden van geurtjes
Een lekker parfum kan je hoofd op hol brengen, me dunkt. En laten we nou gewoon even eerlijk zijn tegen elkander, een lekker geurtje doe je op omdat je meent er nog lekkerder van te worden. Al de andere excuses mogen in mijn petje. Die walm van zoete feromonen is niets anders dan: Ruikt eens hoe onwijs lekker ik ben.


Van mij mag je hoor. Ten diepste is alles verbonden met seksualiteit, of je het nu wilt of niet. Van kleding, tot make-up, van tattoo, tot grote auto’s. Van stoere motoren, naar stevige muziek, van pikant gekruid voedsel, tot de badstof handdoek op je huid. Jezelf profileren, wat zijn we er goed in en wat beseffen weinigen meer dat het ten diepste een uiting is om aan te geven dat ook jij je deuntje meespeelt in het spel der liefde.
……

Geuren zijn in de dierenwereld heel belangrijk. De reden dat het moederdier haar nageslacht schoon likt na de geboorte is niet omdat ze dat zo heerlijk vindt, doch om de geurband in te prenten. Zowel bij moeder als jong.
Geuren zijn zo verweven met ons menszijn dat geuren herinneringen aan het licht brengen. De geur van versgebakken cake is wellicht het luikje waardoor je weer veertig jaar terug in de tijd je oma weer voor je ziet bezig te bakken. Een zeker parfum kan je terugbrengen naar die eerste liefde die eerst kus. Geuren zijn onderdeel van wie u en ik zijn. Je hebt mensen die hebben een heel vreemde ziekte. Het zogenaamde “stinkende vis syndroom”. Ze ruiken als al gezegd, naar bedorven vis.
Lijkt me niet ideaal om daarmee te trouwen. Of je moet zeeman zijn. Die stinken altijd naar vis, dus die ruiken niets. Had ooit een vriendin toen ik zeventien was die op een viskraam werkte. De relatie duurde slechts drie weken. Was net of ik met een kabeljauw aan het kussen was. Er zijn grenzen aan de liefde. Zo gezond als een vis, oké, maar ik zoen er niet mee