vrijdag 31 oktober 2014

Gebakken Parasolzwam (Krimpenerwaard)

Vandaag 50 km gefietst op zoek naar de parasolzwam. Dan doel ik dus op die grote van soms wel  20 cm. Dat is nog eens een hoed! Hier in de Krimpenerwaard komen we meest de gewone grote parasolzwam en de geschubde tegen. Beide zijn echt waanzinnig lekker en nootachtig van smaak.

Het mondgevoel ik iets zachter dan de champignon. Even in een klontje roomboter met wat zout en peper en hup! Op een boterham. Ik nam er maar ééntje mee en Paula at de helft op dus....Domme zet ik had er meer mee moeten nemen. Oh ja, ook tref ik hier wel de tepelparasolzwam, die mij als man het meeste aanspreekt, dat behoeft geen verdere uitleg. Jong plukken, liefst als ze nog niet open zijn en de steel eraf, die is vaak wat stug. Zalig mensen echt.

En je kan deze jongens toch echt niet verwarren met een giftige soort zo duidelijk herkenbaar. Morgen ga ik zeker meer halen en dan: bakken maar....